Første ferie sammen med Mamma og Pappa siden jeg flyttede hjemmefra, og jeg hvor glædede jeg mig bare vildt meget!

Vi tog afsted onsdag temmelig sent om aftenen og ankom til Rhodos midt om natten. Der er kun en times forskel, så det var ikke fordi jeg var præget af jetlag, men flyveren var meget lille og piloten var ikke så god til at lande maskinen.

Vi tog en taxa til hotellet, da det kun lå 4km. fra lufthavnen. Vores værelse var lidt småt og udsigten elendig. Vi kunne se ud over noget bygning og fjernt i baggrunden kunne man se bevoksning mm. Dagen efter blev vi flyttet til et andet værelse, som var helt nyrenoveret og der var havudsigt. Normalt er jeg overhovedet ikke sippet med det, men Mamma og Pappa er rigtig glade for udsigt over vand eller pænere udsigt så de besluttede vi skulle flytte.

Den første dag slappede vi bare af ved poolen (der var 5 stk.) og fik sol, spiste alt for meget mad og planlagde lidt hvad vi skulle se de kommende dage. Dag 2 tog vi bussen ind til Rhodos by jeg fik snust rundt i samtlige smykkebutikker for at finde øreringe til min asian lady no. 1. Hun havde spurgt mig om jeg kunne finde et par til hende, og jeg traskede igennem Rhodos små snirklede gader. Rhodos by mindede så meget om mit Italien og jeg kunne mærke at jeg virkelig savner at være der! Bymuren, museet og historierne der er i de gamle sten i den ældre bydel er helt sikkert et besøg værd! Her kunne jeg stå i skyggen af bymuren og føle mig lillebitte, samt se hvordan tid og vind havde gjort poleret stenene glatte.

Dag 3 havde vi lejet en bil og kørte ned langs østkysten til Lindos. Lindos skulle eftersigende være en fantastisk by i hvidt, hvor bilerne ikke må komme, så man skal parkere udenfor byen og gå derind. Lindos er typisk turistby – fyldt med mennesker, sælgere og æsler der bliver mishandlet for turisternes skyld. Jeg bryder mig mindre og mindre om at dyr bliver udnyttet for menneskers fornøjelse, så da der kom meget store turister ridende på æsler op ad den stejle bakke op til Akropolis kunne jeg ikke lade være med at sende dolkeblikke. Æslerne havde betændelse ved øjnene og sår fra deres sadler. Nogle af dem så fine ud i pels mm. men der var andre hvor jeg fik det dårligt af at se på dem. Akropolis skulle være fantastisk, men når man er van til Roms storslåede søjler, buer og kupler så kan Lindos Akropolis intet! Man betaler 12 euro for at stå og glo på tre søjler (der var nok 6 ialt). Det eneste super fine der var ved Lindos var et oliventræ der stod i slotsgården og overlevede på trods af vind, vejr og klipper. Det gav jeg vand og hviskede til.

Vi kørte hurtigt længere sydpå og lagde Lindos bag os. For at se noget andet end lange endeløse veje skar vi ind i landet og fandt vej frem til en ferskvand sø, som havde en fantastisk natur. Pappa var klar til at springe i vandet og det var kun fordi jeg kørte og IKKE stoppede han ikke kom i (han valgte at overse de mange skilte hvor der stod man ikke måtte bade). Det er så typisk ham og meget pinligt, men det er også en af hans finurligheder jeg holder mest af. Han er sådan en rebel!

Vi så hinder og geder der gik og græssede under oliventræerne og vi endte meget sydpå, hvor vi fik dyppet tæerne i havet. Mamma først og Pappa og jeg med noget overtagelse. Vi er noget mere kuldskær end hende. Der gik ikke sekunder før Pappa lavede delfinhop i bølgerne UDEN badebukser på! Hans filosofi er at det gælder om at bliver vasket alle steder. Igen er jeg glad for dette har været en del af min barndom og hverdag altid, så selvom jeg bliver blændet af hans meget hvide bagdel kan jeg ikke lade være med at tænke: Ja der er kun en som ham! Mamma tager det også meget roligt, og de har begge to opdraget mig til at nøgenhed ikke er forfærdeligt og at man ikke bør være kropsforskrækket eller skamme sig over hvordan ens krop er.

Dag 4 slappede vi af ved poolen og spiste igen alt for meget mad pga. all inklusiv. Jeg var temmelig skuffet over fetaen og tomater, og tænker det måske er fordi det er uden for sæson eller fordi jeg er vild med en bestemt feta hjemme i Danmark (den der i blok der er fløjsblød og med sære græske tegn på). Vi blev noget forelsket i en langbenet rød killing, der var yderst snaksaglig og kælen.

Dag 5 havde vi bil igen og denne gang suste vi ned langs vestkysten stoppede første gang ved en lille havn, hvor en fiskekutter lagde til og jeg fik lov til at give en havnekat frisk fisk. Vi så resterne af en ridderborg fra korstogenes tid. Det var gratis og meget bedre end Akropolis i Lindos (hvis jeg lyder bitter, er det fordi jeg er bitter over Lindos)! Vi holdt ind og fik frokost i en mini by, hvor vi købte lækker honning og olivenolie inden vi kørte næste helt sydpå. Vi stoppede ved et bjergindhak, hvor vi vandrede ind og så hvordan klipperne lå i lag. Det var helt unikt og en af de bedste oplevelser på turen! Igen var Pappa i aktion og hvis vi havde haft vandrestøvler på så var han fortsat længere ind og højre op (hans argument var at han havde set en ged længere inde, så selvfølgelig kunne vi også klatre derind!). Jeg følte at vi stod i en af de verdens vugger der findes, hvor drømme, eventyr og væsner blev født. Det var et fantastik sted og jeg samlede sten og tog med mig.

Da vi kørte hjem og kom igennem bjergene snakkede vi om at vi ikke havde set Rhodos varetegn, som er en hjort med gevir (mindende lidt om væres kronhjort). Der gik ikke mere end 3 sekunder før jeg spottede ham! Rhodos konge! Han stod så prægtig under et træ med tre hinder, og vi bakkede tilbage for at se ham. Det skræmte dem og han stod et splitsekund og kiggede på os før han satte af og bragte sig selv og sine damer i skjul. Jeg følte at jeg var 3 år igen og havde oplevet det mest fantastiske i verden! Nemlig at få forældre at dele unikke oplevelser med. Dette er en af de oplevelser jeg vil se tilbage på og huske!

Dag 6 tog vi bussen tilbage til Rhodos by for at købe øreringe til min asian lady og en ring til mig. Jeg havde forelsket mig i to sølvringe. En med livets træ, og den anden var en smukt udført rose. Det var vigtigt for mig at få en ring med hjem som skulle markere at jeg havde været afsted (jeg kommer ind på dette i et andet blokindlæg: Livets træ). Sølvrosen kunne ikke laves så den passede mig så jeg måtte desværre undvære den, men jeg fik købt øreringe og Livets træ istedet. Udover det fik jeg købt en masse fine gaver til venner derhjemme.

Dag 7 nåede vi at få lidt sol i løbet af formiddagen inden vi fik pakket sammen og vendte snuden hjemad. Tilbage i Billund var håndtaget på min kuffert gået i stykker og vi brugte lang tid på at lave en klage på det. En ældre herre spurgte om vi kunne give ham et lift hjem til Kolding, men der var ikke så meget plads i Hondaen så først sagde vi nej, men efter at rykke rundt løb jeg ind efter ham for at sige vi godt kunne have ham med alligevel. Han mindede så meget om mine bedsteforældre (alle afdøde) at jeg ikke kunne lade ham blive tilbage og både Mamma og Pappa sagde efterfølgende at de ville ønske at der var andre der gjorde dette for dem eller deres forældre hvis de kom i den situation.

Alt i alt har det været en herlig tur, med en masse mad, sol og gode minder. Vil jeg vende tilbage til Rhodos? Jeg tvivler, men jeg vil huske Rhodos som oliventræernes og hjortenes land.